- Muuseumitunni kava teemal „Tamsalu kui raudteeasula“
Sihtrühm: põhikooli 5.-9. klass, kohandatav ka 3.-4. klassi õpilastele
Eesmärgid:
1) Äratada õpilastes huvi kodukoha ajaloo vastu, tutvustades huvitavaid lugusid Tamsalu arengust seosest raudteega.
2) Luua võimalus selleks, et õpilased suudaksid selgitada, kuidas Tamsalu asula areng on seotud Eestis 19. sajandil toimunud tööstusliku pöördega. (Seos põhikooli ainekavaga – tunneb mõningaid iseloomulikke sündmusi kodukoha ja Eesti ajaloost ning seostab neid omavahel).
3) Õpilased oskavad tunni lõpus selgitada, milline tähtsus on raudteel praeguste Tamsalu inimeste elus, kuidas üldse eluolu Tamsalus, sealhulgas koolielu on muutunud.
4) Ainetevaheline lõiming: ajalugu, eesti keel, matemaatika.
5) Oskus analüüsida ajalooallikaid (konkreetselt on allikaks õpilaste vihikud 1960. aastatest)
Seos põhikooli ajaloo ainekavaga:
1) Õpilased tunnevad mõningaid iseloomulikke sündmusi kodukoha ja Eesti ajaloost ning seostavad neid omavahel.
2) Areneb oskus asetada end minevikus elanud inimese olukorda ja mõista nii ametite kui ka töö sisu muutumist ajas.
Vahendid muuseumitunni läbiviimiseks:
Koopiad Tamsalu kooli II klassi õpilaste vihikutest, kaldjoontega vihikuleht, kirjutusvahendid (tindipott, lahtise sulega sulepea, kuivatuspaber), muuseumis säilitatavad fotod Tamsalust 19. sajandi teisel poolel, kitsarööpmelisest raudteest, jaamahoonetest, pabertahvel
Tegevus tunnis:
1. Sissejuhatus – iga õpilane nimetab ühe asja, mis tema arvates on Tamsalule kõige iseloomulikum (ka mujalt tulnud õpilased on kindlasti midagi tulles tähele pannud)
2. Õpilased saavad koopiad lehekülgedega 1960. aastate alguse õpilase vihikust, kus on kava, mille alusel saab jutustada külaskäigust Tamsalu raudteejaama.
Seos eesti keelega: kava koostamine, kirjatehnika. Õpilase käekiri võrreldes tänapäevaga.
Seos ajalooga: õpilase vihik ja selles kirjapandu kui ajalooallikas.
Ülesanne: Uurige kava ja leidke sõnad või väljendid, mida te ei tunne! Tehke järeldus selle alusel – mis on Tamsalu raudteejaamas ja raudteel praegu teisiti.
Kes ja kuidas praegu kogub vanametalli? Milleks see oli ja on vajalik?
Mida kujutas endast kitsarööpmeline raudtee?
Tunni läbiviija selgitused Tamsalu arenemisest seoses raudteega. Fotod ja lood nende juurde.
Seos matemaatikaga. Näiteks ülesanne: kui Tapa-Tartu raudtee, mis läheb läbi Tamsalu, valmis 1876, siis arvutage, mitu aastat tagasi see oli?
Tunni lõpetamine ja omandatud teadmiste kinnistamine
Ülesanne: Kui te praegu korraldaksite samasuguse õppekäigu Tamsalu raudteejaama, siis mis on teisiti? Arutelu, mille järel õpilased koostavad praegusest õppekäigust kava, kasutades vanu kirjutusvahendeid: tinti, sulepead. (Seos eesti keelega) Muuseumi trepilt saab kaasaegset raudteejaama vaadata meeldetuletuseks.
Võib kavale lisaks ka joonistada.
Lisa: leheküljed õpilase vihikust.